Символизм лабіринта
ЛАБІРИНТ може бути розглянутий як метафора свідомості/самоусвідомлення. Образ лабіринту виражає ідею призначення людини. Лабіринт можна розглядати як "мислеобраз", "мислеформу" духовного шляху людини "від самого себе до самого собі". У зв'язку з цим допустимі розгляди його як лабіринту свідомості і несвідомого, пам'яті, пробудження і сну, смерті і безсмертя. Просторова символічна мова елементарних праформ-мислеобразов є введенням в тему лабіринту : точка, лінія, спіраль.
Точка - розгортається в нескінченність і трансформується в лабіринт (спіраль, нескінченність), і згортається у результаті назад, повертаючись до свого початку. Основне тут - ідея вічного руху : з одного боку - наближення до центру як до тієї "безмежної межі" спрямувань, до якої складно підступати все ближче і ближче, але з яким неможливо остаточно "співпасти", з іншого боку, - вічного віддалення від центру. "Найпростіше" (точка) і "найскладніше" (образ нескінченності) сплетені в oднoм знаку воєдино і не можливі один без одного: одно є форма перетворення на інше.
Точка символізує початок процесу, персональне Я, людину, концентрацію подій, станів, уваги. Точка - це завжди метафора центру. Відповідно, центр (події, присутність людини, стану) буде скрізь, де ми бачимо в зображеннях варіанти точки. У структурі Лабіринту, точка символізує його центр, як "вихідну точку", з якої розпочинається розвиток символічного "сюжету", так і завершення символічного "сюжету".
Лабіринт - образ форми незавершеної, розімкненої, вічно відкритої і прагнучої завершення у своєму центрі. Ідея лабіринту динамічна: це фігура метаморфози, трансформації, безперервного переходу від центру до периферії і від периферії до центру.
З графічної точки зору, лабіринт і є форма складного примирення двох нескінченності, двох крайніх абстракцій, одна з яких - "ніщо", інша - "все". Подорож по лабіринту свідомості - не що інше, як певний рід заплутаного шляху думки, безупинне блукання її між центром і "розірваним" колом, між "зникаючою точкою" і тією самою нескінченною сферою існування, "центр якої скрізь, а межі ніде".
Тому, говорячи про лабіринти, зазвичай додають епітети загадковий, таємничий, незбагненний.
Точка одночасно може символізувати і початок, і кінець. Символічним розширенням точки в контексті її подвійного сенсу буде образ Уробороса.
"Чиста форма" лабіринту і має на увазі деякий дивний синтез протилежностей кінцевого і нескінченного. Це або кінцеве, в якому прихована таємниця нескінченного, або, навпаки, нескінченне блукання воЛабиринт може служити метафорою не лише свідомість, але imаgо mundi в цілому - образом світу, або його алегорією. Всесвіт - лабіринт вже існуючий.
"Я подумав про лабіринт лабіринтів, про петляючий і зростаючий лабіринт, який охоплював би те, що пройшло і прийдешнє і якимсь дивом вміщував увесь всесвіт ... Втративши відчуття часу, я відчув себе самою свідомістю світу" - Борхес, "Абенхакан ель Бохари, загиблий у своєму лабіринті".
Круг таємниці кінцевого. Пошук нескінченного усередині кінцевого, виявлення усередині смертної істоти його безсмертної суті.
Образ лабіринту з книги "Selecta еmblemat et symbola" (1705, Амстердам), з підписом:
"Провидіння мене звідти звільнить. Бог мені допоможе звідти вийти".
У подальших виданнях було дано наступне пояснення цього образу : "Лабіринт - місце з множиною поворотів і закутків, настільки хитромудро розташованих, що вибратися з нього назад дуже складно. Символ означає труднощі і проблеми, що виникають перед людиною, що вступила на шлях гріха. З цього надзвичайно заплутаного місця доводиться потім важко вибиратися, і ніщо, окрім дороговказної ниточки Благодаті, не допоможе нам
СИМВОЛІЧНЕ ЗНАЧЕННЯ ЛАБІРИНТУ
Прадавні зображення лабіринтів : малюнки концентричних кіл або диска з розривом і відростками, не що інше, як діаграми неба, або, малюнки "неба з входом", через який щось входить в небо або виходить з нього; розривши - це умовне позначення "входу в небо", а придатки, зазвичай у вигляді двох ліній,
a) лабіринт є символом неба і пекла, він семантично близький неолітичним символам всесвіту;
b) лабіринт виражає ідею кругообігу життя і смерті;
c) лабіринт символізує ідею руху людини до істини;
d) відповідно до солярної міфології, культові дійства, що здійснювалися в давнину, пов'язані з лабіринтом, представляють рух сонця;
e) лабіринт пов'язаний з ідеєю ритуальної гри, форма лабіринту ставала як би просторовим вираженням ідеї гри;
f) головне завдання лабіринту полягало в охороні "центру", що фактично мало на увазі ініціацію у святість, безсмертя і абстрактну реальність, а тому відповідало "випробуванням" вищого плану - наприклад, битві з драконом;
g) лабіринт є сакральним знаком обрядів присвячення. але при цьому - швидше символом нижнього світу, чим "вищих" світів священного і божественного; означають ведучі на небо прохід, коридор, сходи; згодом в процесі еволюції цей знак неба набув значення символу землі, потойбічного світу і пекла. знову вибратися назовні".
h) лабіринт пов'язаний з магічною символікою заклинання демонічних сил - лабіринтоподібні заплутані малюнки, використовувалися для заклинань злих духів і покликань демонів у свої магічні кола;
i) лабіринт - знак підсвідомості, а також втраченості і віддаленості від джерела життя;
j) К.Г. Юнг вважав його космічним символом;
k) лабіринт має значення неоплатонического "гріхопадіння", шлях "до центру", а, навпроти, шлях "з центру" лабіринту назовні - це повернення до духовних цінностей;
l) лабіринт є довгий і важкий шлях до таємниці, і саме тому у багатьох оповідях і міфах розповідається про лабіринти, які герой повинен пройти, щоб досягти високої мети; оскільки в психологічному сенсі лабіринт є вираження "пошуків центру", його треба порівняти з незавершеною формою мандалы.
Переклад
ЛАБИРИНТ может быть рассмотрен как метафора сознания/самоосознания. Образ лабиринта выражает идею предназначения человека. Лабиринт можно рассматривать как «мыслеобраз», «мыслеформу» духовного пути человека «от самого себя к самому себе». В связи с этим допустимы рассмотрения его как лабиринта сознания и бессознательного, памяти, пробуждения и сна, смерти и бессмертия. Пространственный символический язык элементарных праформ-мыслеобразов является введением в тему лабиринта: точка, линия, спираль..
Точка – разворачивается в бесконечность и трансформируется в лабиринт (спираль, бесконечность), и сворачивается в итоге обратно, возвращаясь к своему началу. Основное здесь – идея вечного движения: с одной стороны – приближения к центру как к тому «беспредельному пределу» устремлений, к которому сложно подступать все ближе и ближе, но с которым невозможно окончательно «совпасть», с другой стороны, – вечного удаления, отодвижения от центра. Самое «простое» (точка) и самое «сложное» (образ бесконечности) сплетены в oднoм знаке воедино и не мыслимы друг без друга: одно есть форма превращения в другое.
Точка символизирует начало процесса, персональное Я человека, концентрацию событий, состояний, внимания. Точка - это всегда метафора центра. Соответственно, центр (события, присутствия человека, состояния) будет везде, где мы видим в изображениях варианты точки. В структуре Лабиринта, точка символизирует его центр, как "исходную точку", с которой начинается развитие символического "сюжета", так и завершение символического "сюжета". ПоэтомуЛабиринт - образ формы незавершенной, разомкнутой, вечно открытой и жаждущей завершения в своем центре. Идея лабиринта динамична: это фигура метаморфозы, трансформации, непрерывного перехода от центра к периферии и от периферии к центру.
С графической точки зрения, лабиринт и есть форма сложного примирения двух бесконечностей, двух крайних абстракций, одна из которых - «ничто», другая - «все». Путешествие по лабиринту сознания - не что иное, как определенный род запутанного пути мысли, беспрестанное блуждание ее между центром и «разорванной» окружностью, между «исчезающей точкой» и той самой бесконечной сферой существования, «центр которой везде, а границы нигде».
Поэтому, говоря о лабиринтах, обычно добавляют эпитеты загадочный, таинственный, непостижимый.
точка одновременно может символизировать и начало, и конец. Символическим расширением точки в контексте ее двойственного смысла будет образ Уробороса.
«Чистая форма» лабиринта и подразумевает некий странный синтез противоположностей конечного и бесконечного. Это либо конечное, в котором скрыта тайна бесконечного, либо, напротив, бесконечное блуждание воЛабиринт может служить метафорой не только сознания, но imаgо mundi в целом – образом мира, или его аллегорией. Вселенная - лабиринт уже существующий.
«Я подумал о лабиринте лабиринтов, о петляющем и растущем лабиринте, который охватывал бы прошедшее и грядущее и каким-то чудом вмещал всю вселенную ... Потеряв ощущение времени, я почувствовал себя самим сознанием мира» - Борхес, «Абенхакан эль Бохари, погибший в своем лабиринте».
круг тайны конечного. Поиск бесконечного внутри конечного, обнаружение внутри смертного существа его бессмертной сущности.
Образ лабиринта из книги «Selecta еmblemat et symbola» (1705, Амстердам), с подписью:
"Провидение меня оттуда освободит.
Бог мне поможет оттуда выйти".
В дальнейших изданиях было дано следующее пояснение данного образа: «Лабиринт - место со множеством поворотов и закоулков, настолько хитроумно расположенных, что выбраться из него обратно очень сложно. Символ означает трудности и проблемы, возникающие перед человеком, вступившим на путь греха. Из этого чрезвычайно запутанного места приходится потом с трудом выбираться, и ничто, кроме путеводной ниточки Благодати, не поможет намСИМВОЛИЧЕСКОЕ ЗНАЧЕНИЕ ЛАБИРИНТА
Древнейшие изображения лабиринтов: рисунки концентрических окружностей или диска с разрывом и отростками, не что иное, как диаграммы неба, или, рисунки «неба со входом», через который что-то входит в небо или выходит из него; разрыв - это условное обозначение «входа в небо», а придатки, обычно в виде двух линий,a) лабиринт является символом неба и ада, он семантически близок неолитическим символам мироздания;
b) лабиринт выражает идею круговорота жизни и смерти;
c) лабиринт символизирует идею движения человека к истине;
d) в соответствии с солярной мифологией, совершавшиеся в древности культовые действа, связанные с лабиринтом, представляют движение солнца;
e) лабиринт связан с идеей ритуальной игры, форма лабиринта становилась как бы пространственным выражением идеи игры;
f) главная задача лабиринта заключалась в охране «центра», что фактически подразумевало инициацию в святость, бессмертие и абстрактную реальность, а поэтому соответствовало «испытаниям» высшего плана - например, битве с драконом;
g) лабиринт является сакральным знаком обрядов посвящения. но при этом - скорее символом нижнего мира, чем «высших» миров священного и божественного; обозначают ведущие на небо проход, коридор, лестницу; впоследствии в процессе эволюции этот знак неба приобрел значение символа земли, потустороннего мира и ада. снова выбраться наружу».
h) лабиринт связан с магической символикой заклинания демонических сил – лабиринтоподобные запутанные рисунки, использовались для заклинаний злых духов и призваний демонов в свои магические круги;
i) лабиринт - знак подсознания, а также потерянности и отдаленности от источника жизни;
j) К.Г. Юнг полагал его космическим символом;
k) лабиринт имеет значение неоплатонического «грехопадения», путь «к центру», а, напротив, путь «из центра» лабиринта наружу - это возврат к духовным ценностям;
l) лабиринт есть долгий и трудный путь к тайне, и именно поэтому во многих сказаниях и мифах рассказывается о лабиринтах, которые герой должен пройти, чтобы достичь высокой цели; поскольку в психологическом смысле лабиринт есть выражение «поисков центра», его нужно сравнить с незавершенной формой мандалы.
Коментарі
Дописати коментар